Zingen, dansen en hallelujah

Hoi allemaal,

Afgelopen weken lekker duk bezig geweest aan de moestuin. Na een paar weken niets gedaan te hebben, zijn ze begonnen met het bouwen van de muur. Twee werkers zijn hier drie dagen mee bezig geweest. De eerste dag hadden ze 1 laag gedaan. Dit kwam, omdat ze alles goed moesten meten en ervoor moestwn zorgen dat de muur ook echt recht stond. Dus hier moet je natuurlijk ook de tijd voor nemen. De dagen die volgde, ging het al een stuk sneller. Het aller belangrijkste is dat de muur er nu staat en voor een hele lange tijd mee kan. John zou ervoor zorgen dat ze vrijdag zouden beginnen met het maken van een houten poort. We hebben voor hout gekozen, aangezien een ijzeren poort best wel prijzig is. Wij zouden vrijdag namelijk al naar Tamale gaan voor een bruiloft. Maar toen ik vandaag terug kwam en naar het weeshuis ging, stond er nog geen poort. Maar nu ik weer terug ben, ga ik ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk beginnen.

Voor mijn vertrek naar Ghana heb ik tegen mijn moeder gezegt dat ze mij niet meer zou herkennen. Ik dacht namelijk dat ik een paar kilo zou afvallen. Maar dit is (helaas) niet het geval. In de periode dat ik hier ben, ben ik al zeker 5 kilo aangekomen. Zo was er bijvoorbeeld een dag dat ik voor 1uur al 5 verschillende dingen had gegeten. Normaal bestaat mijn ontbijt uit brood met ei en thee. Maar afgelopen week waren ze een vergeten om brood te halen. En in plaats van brood krijg je hier koekjes. Hier kan ik wel aan wennen. Even later hadden ze nog brood gehaald, dus ik maar, (zo verstandig als ik ben) het brood gegeten. De kilo's vliegen er hier al aan, dus geen koekjes meer voor mij. Dus als ik straks terug ben is dieeten nog niet zo'n slecht plan.

We hebben deze week eten gekocht voor het weeshuis. Hier ben ik natuurlijk super blij mee, aangezien ze maar 1x per dag eten kregen. Ik ben samen met John en Mary naar de markt in Walewale gegaan. Hier hebben we o.a. vis, rijst, bonen, zout, uien, rode peper en nog veel meer gehaald. Ook hebben we zeep gekocht, zodat ze zichzelf en hun kleren kunnen wassen. Dus vanaf kunnen ze elke dag lekker eten. De volgende stap waar we voor moeten zorgen, is dat de kindjes nu ook kunnen blijven slapen. Er zijn matrassen genoeg, alleen nog geen bedjes, dus ze slapen nu verplicht op de grond. Dit is natuurlijk super slecht voor hun gezondheid, vooral in het regenseizoen, want dan is het ook een stuk vochtiger. Ook moeten we de bedrading van de elektriciteit opnieuw doen. Alles steekt nu uit en de kinderen kunnen er makkelijk bij komen. Dus eerst de bedrading regelen en dan kunnen de kindjes er blijven slapen.

Mijn gastvader John werkt als tolk in een rechtszaal. Ik ben met hem mee gegaan, want dit kan gewoon allemaal in Ghana. Mensen liepen de rechtzaal in en uit wanneer het hun uitkwam. Dus het is een stuk informeler dan in Nederland. Er waren 5 mannen die in de handboeien zaten. Ze werden gebracht in een taxi onder begeleiding van 2 politie agenten. Super raar om dit te zien en dat je er gewoon bij mag zijn. 2 van de mannen hadden iemand mishandeld en bestolen. De andere 3 mannen hadden koeien gestolen en doorverkocht. Ze moesten een andere keer terug komen en krijgen dan hun straf te horen, dus ik weet helaas niet hoe dit is afgelopen.

Afgelopen woensdag was er op de binnenplaats van Mary en John een verloving. En zaterdag was de bruiloft. Ik had geen idee, dat een verloving ook werd gevierd. Het was net een bruiloft maar dan in het klein. Dit keer niet zo veel zingen en dansen, maar dat was op de builoft wel anders. De bruiloft was in een grote kerk in Tamale. Toen we binnen kwamen stond iedereen al te zingen en te dansen, wachtend tot de bruid binnen kwam. Omdat de bruid familie is van Mary zaten we op de derde rij, dus kon ik alles super goed zien en natuurlijk ook lekker veel foto's maken. Toen de bruid binnen was, werd er eerst door verschillende groepen gezongen. Daarna kwam het officiele gedeelte. De ringen werden gegeven en niet te vergeten de kus. Ook al duurde die maar 2 seconde, de mensen in de zaal begonnen allemaal te schreeuwen. Daarna werden de papieren getekent. En ondertussen werd de taart klaar gezet. Na het aansnijden van de taart, ging het koppel dansen en kwamen er allemaal mensen naar voren om geld te geven. Dit deden ze niet gewoon in de hand, maar ze drukte het tegen hun hoofd. Geen idee of dit een speciale betekenis heeft, maar het zag er wel super leuk uit.

Afgelopen week ben ik naar crocodile pond in Paga geweest. Ik dacht dat het ergens afgelegen zou liggen of in ieder geval niet midden in de stad. Dit bleek wel anders te zijn. Het was gelegen aan een drukke straat. Voordat je naar binnen gaat, moet je eerst een kip kopen. Deze gebruiken ze om de krokodillen uit het water te lokken. De eerst 2 krokodillen die ze uit het water wilden lokken, hadden er geen zin in. Maar gelukkig de derde wel. Ze zorgen er dan voor dat de krokodil in de goede richting ligt. Dan mag je boven de krokodil hurken en foto's maken. Die van mij moest natuurlijk gaan lopen en ik er dus ook lekker charmant hurkend erachter aan. Voor dat je weet sta je alweer buiten, maar het was wel leuk om een keer mee gemaakt te hebben.

Dikke kus

Anne

Reacties

Reacties

Ton en El

Hoi Anne
Waat fijn um te zeen det dien ideaal al gestalte krieg.'t Kleid steit dich geweldig.
Hoe is 't met Lisetje en de zwangerschap? Nog alles volgens schema? Op de krokedil vonde we bes eng maar waal leuk.En euver dien gewich maak dich gen zorg dao is alles piano aan en as ze truuk bis mos ze weer vleege dan gaon de kilo's d'r waal aaf ha ha .Anne geneet veur des ze 't wets is 't um.
Leeve gr. Ton en El.

Ingrid.

Ik zie een stralende Anna. Die jurk staat je geweldig. Wat een mooie belevenissen maak jij mee. Het is zo,n prachtig werk wat jij doet. Geniet er nog maar lekker van. Lieve groetjes van ons. Doei.

Yvette

Ha anne, Wat steit dich ut kleid good! En det met die krokedille vond ik hielemaol niks, maar good det ze genne honger hadde, wat akelig!
Wat fijn det de moestuin intelik opschuut, bin beniejd wannier de zeudjes de grond in gaon.
Nog veuul plezeer.

Lian Gilkes

Hoi Anne,
Fijn om te horen dat je het zo naar jou zin hebt.
Leuke jurk die je aan hebt, staat jou goed! Mooi wat je daar allemaal mee mag maken.
Doe voorzichtig met de krokodillen en veel plezier verder.
Liefs, Lian xxx

Ton en El

Hiepperdepiep Hoeeeeera.Nog ein paar eurkes en dan bis ze 18 jaor.
Maak d,r nog effe ein leuk feesje van.Nog efkes en dan kinne weej dich zelf feliciteren. Alves van Harte Proficiat en tot gauw. Gr. Ton en El

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active